Köp & leverans

Köp

Avtal om köp ingås när du bekräftar din beställning i kassan, genomförd beställning innebär att du förstått och godkänner våra köpvillkor. Köpare måste vara myndig, alternativt ha målsmans tillstånd. Företag/kommun, etc. ska inneha svenskt organisationsnr. Beställningsbekräftelse genereras automatiskt utan manuell översyn, vid uppenbara felaktigheter (t.ex. uppenbart felaktigt pris, produkttext etc.) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering får du givetvis avboka din beställning utan kostnad.

Priser

Samtliga priser är angivna i svenska kronor inklusive moms. Priserna är styckpriser om inget annat anges. Den totala kostnaden för din beställning framgår i kassan innan du bekräftar ditt köp.

Personuppgifter

Vi ansvarar för att de personuppgifter som lämnas i samband med köp hanteras i enlighet med Personuppgiftslagen. Genom godkännande av detta köpeavtal samtycker du till att uppgifter sparas för att genomföra köp, underlätta vid kommande köp, samt för utskick av erbjudanden. Du kan närhelst begära att uppgifter rättas, tas bort, eller anmäla om uppgifter inte ska användas för marknadsföring, detta göres till vår kundservice eller genom att följa instruktionerna i våra utskick. Vi sparar inga personnummer, dessa skickas endast vidare till vår betalningspartner.

Betalning

Kort och bankbetalning (Visa, MasterCard, Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea och Danske Bank)
Om du betalar med kort eller internetbank kommer du att förflyttas till en krypterad säker sida där betalning sker. Inga konto eller kortuppgifters sparas av oss. Kortbetalningar innefattas även av 3D-Secure som är en säkerhetsstandard framtagen av bankerna.

Faktura
Genom ett samarbete med Klarna som är den ledande aktören inom fakturering inom e-handel kan du handla nu och betala efter leverans. Vi tar inte ut någon extra kostnad om du väljer att betala med Klarna faktura. Betalningstiden för Klarna faktura är 14 dagar, se Klarnas villkor i kassan innan du bekräftar din beställning.

Förskottsbetalning till vårt bankgiro
När vi kontrollerat din beställning skickar vi dig en bekräftelse med exakt belopp och alla nödvändiga uppgifter för att du skall kunna göra din inbetalning till vårt bankgiro. Det tar normalt 1-3 arbetsdagar innan din betalning når oss varför leveranstiden med detta betalsätt blir något längre. Vi reserverar dina varor 4 arbetsdagar i väntan på din betalning, sedan makuleras din beställning. Observera att vi inte skickar ut något inbetalningskort.

Frakt

Sverige: 49 kr för normala leveranser under 10 kg, fraktfritt vid order över 500 kr. Vid skrymmande, eller vid leveranser över 10 kg tillämpar vi speditörs portotabell. Fraktkostnad redovisas i kassan innan köp.

Danmark/Finland: 199 kr, frakt kan överstiga detta pris om varorna är skrymmande eller tunga. Fraktkostnad redovisas i kassan innan köp.

Företagspaket: 299 kr, max 35 kg. Privatpersoner kan inte välja detta leveranssätt.

Avhämtning i vår butik: 0 kr, ingen extra avgift tillkommer. När din beställning är plockad skickar vi ett paketnummer till dig via e-post. För att säkerställa att utlämning sker till rätt person måste paketnummer uppvisas vid avhämtning. För att hitta till vår butik se "Butik & öppettider" i menyn.

Leverans

Leveranstid för beställningar inom Sverige beräknas till 1-3 arbetsdagar. Till vissa delar av Norrland och till Gotland levereras med en dags fördröjning, denna är inte inräknad i den leveranstid vi anger i butiken. Vid försening eller leveransproblem som vi känner till kommer vi att informera dig om via e-post. För ej lagerhållna varor är leveranstiden något längre, 7-12 arbetsdagar.

Liggtiden hos postombud är 14 dagar. Förlängning av liggtid kan i de flesta fall begäras i efterhand och bekostas av köparen, för detta tillkommer en avgift på 200 kr.

Postpaket
Beställningar med en vikt under 20 kg. När försändelsen anländer till postombud får du ett SMS med information om var/när försändelsen kan hämtas. Försändelsen skall hämtas inom 14 dagar för att förhindra att denna går i retur.

Posten företagspaket
Skickas endast till företagets leveransadress (ej boxadress), utkörning sker vardagar 08.00-16.00, finns ingen på plats för att ta emot leveransen lämnas en avi och försändelsen kan sedan hämtas på Postens företagscenter eller på Postens åkeri. Privatpersoner kan inte välja detta leveranssätt.

Transportskada

Kontrollera alltid försändelsen direkt vid ankomst, synliga skador skall anmälas till chaufför/utlämningsstället direkt vid leverans. Be transportör att göra notering om skadan på din kopia av frakthandlingen. Tänk på att alltid spara emballaget för att reklamation skall kunna hanteras korrekt.

Om produkten är skadad vid leveranstillfället bör detta anmälas omgående till vår kundtjänst. För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskadan till denne inom 1-2 dagar, vi är därför tacksamma om ni anmäler skadan inom denna tid. Detta gäller såväl synliga som dolda transportskador och det är därför viktigt att ni packar upp och kontrollerar att produkten är felfri så snart som möjligt efter mottagandet.

Outlösta försändelser

Försändelser skall avhämtas inom 14 dagar för att förhindra att dessa går i retur. I det fall du inte löser ut din försändelse förbehåller vi oss rätten att debitera för de faktiska fraktkostnader som uppstår i samband med din beställning samt en hanteringskostnad på 100 kr. Faktura skickas inom 3 dagar från det datum då den outlösta försändelsan registrerats hos oss.

Observera, ångerrätt kan inte åberopas vid outlösta försändelser.

Reklamation

Om varan skulle visa sig vara defekt eller felaktig kan den reklameras, reklamation skall göras inom skälig tid från det att du mottagit leveransen. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar t.ex. inte fel orsakade av normalt slitage. För mer information se "Returer" i menyn.

Vid reklamation skickar ni tillbaka varan till oss med Posten. Bifoga eller e-posta (kundservice@leksakslandet.se) oss sen kvitto/kvittokopia så ersätter vi er vid godkänd reklamation för fraktutläggen.

Vid tvist där köparen är privatperson har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Tvist mellan två eller flera företag avgöres som regel i domstol.

Ångerrätt

Privatpersoner har rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet. Ångerrätten gäller under förutsättning att varan är oanvänd och i orginalförpackning. Det är du som kund står för returfrakten vid åberopande av ångerrätt. Vi löser inte ut försändelser belagda med lösen eller mottagarfrakt. Ångerrätten gäller bl.a. inte för hygienartiklar, mått- och specialbeställda varor. För mer information se "Returer" i menyn.

Dator- och TV-spel (media)

Innan du bryter plomberingen på media, kontrollera att din dator, spelkonsol etc. klarar av att köra det. Efter att plomberingen brutits, bytes eller återköps media EJ!

Förändring och avbokning

Kontakta oss så fort som möjligt om du vill ändra något i din beställning ("Kontakta oss" i menyn), glöm inte att ange ditt ordernummer. Om din beställning redan är skickad har vi ingen möjlighet att göra några förändringar. Avbokning är endast möjlig innan din beställning är skickad från vår butik, specialbeställda varor kan inte avbokas.

Övrigt

Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera priser, produkttexter och bilder som publicerats eller skrivits felaktigt. Vi reserverar oss för prisjusteringar (t.ex. förändrade priser från våra leverantörer och valutaförändringar), lagerförändringar och ev. tekniska fel på webbplatsen, webbläsaren eller i hårdvara såsom nätverk och servrar. All bildinformation skall ses som illustrationer och kan ej heller garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet.

Force Majeure

I händels av naturkatastrof, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, uteblivna leveranser, myndighetsåtgärder eller andra liknande händelser utanför vår kontroll och vilken ej skäligen kunnat förutses ska vår förpliktelse att fullgöra avtal skjutas upp så länge omständighet råder. Om sådan försening överstiger två månader har du såväl vi rätt att häva avtal med omedelbar verkan utan skyldighet att betala skadestånd.